בחירות 2019: למי יצביעו תומכי הלגליזציה, ולמי עדיף שלא

איזו מהמפלגות בישראל הן אופציה ראויה להצבעה עבור תומכי הלגליזציה בישראל, מי לא יקדם זאת אבל אולי לא יתנגד - ולמי לא כדאי לתת את הקול אם רוצים לקדם במשהו את התחום.

משה פייגלין ייצג בבחירות אפריל את הדרישה ללגליזציה יותר מכולם, אך השבוע הודיע על פרישה תמורת מודל שנוי במחלוקת של קנאביס רפואי, כיסוי חובות של מיליוני ש”ח, ותפקיד שר בממשלה הבאה של נתניהו.

בעקבות שינוי זה נותרו לתומכי הלגליזציה בישראל רק 3 אפשרויות בטוחות להצבעה בבחירות החוזרות שיערכו ב-17.9, ואולי אופציה או שתיים נוספות למתפשרים.

בכל מקרה ניתן לקבוע כי במידה ותקום ממשלת שמאל-מרכז או ממשלת אחדות, הסיכוי לשיפור בתחום זה הוא גבוה, לפחות בכיוון ללגליזציה, גם אם לא הדבר עצמו ממש. לחילופין אם תקום ממשלת ימין, הסיכוי להתקדמות הוא נמוך.

אלו אם כן אפשרויות הבחירה שעומדות בפני המצביעים:

המחנה הדמוקרטי

זו כנראה הרשימה עם מספר תומכי הלגליזציה הרב ביותר. ראש הרשימה ניצן הורוביץ הוא תומך ותיק שהביע פעם נוספת תמיכה ברורה בהודעה שפירסם החודש וכותרתה “שחררו את הצמח”. מס’ 2 ברשימה סתיו שפיר ומס’ 3 ברשימה יאיר גולן טרם הביעו תמיכה בלגליזציה, אך סביר שלא יתנגדו. מס’ 4 תמר זנדברג ומס’ 5 אילן גילאון הם תומכים ותיקים בלגליזציה וכנ”ל גם מס’ 10 ברשימה אהוד ברק, יו”ר חברת קנאביס רפואי, שהצהיר על תמיכתו בלגליזציה בראיון למגזין קנאביס.

העבודה – גשר

מפלגת העבודה היא הראשונה בישראל שהוסיפה סעיף לגליזציה מלאה למצע המפלגה הרשמי בבחירות באפריל, והעומד בראשה עמיר פרץ הצהיר לא פעם כי הוא תומך ברעיון. גם ראש מפלגת גשר, אורלי לוי, שהצטרפה לריצה משותפת עם העבודה, הביעה תמיכה בהסדרה של שוק קנאביס חוקי למבוגרים. על אף שבקמפיין הנוכחי נראה שהשניים מחביאים מעט את נושא הלגליזציה ומעדיפים להתמקד בקנאביס רפואי בלבד, בהחלט סביר שהם לא יצביעו נגד חוק שיביא ללגליזציה בישראל.

כחול לבן

בראש רשימת כח”ל, במקומות 2 ו-3, עומדים אמנם שני מתנגדי לגליזציה, יאיר לפיד ובוגי יעלון שקבע שזו “תופעה מדאיגה”, אך ראש הרשימה בני גנץ הביע בקמפיין האחרון תמיכה במודל לגליזציה מתקדם כמו זה של קולורדו או קנדה, כלומר שוק קנאביס חוקי למבוגרים, פתיחת חנויות קנאביס חוקיות, שימוש עצמי חופשי ואפילו גידול ביתי של עציץ או שניים בבית. בנוסף בזמן הקצר בו הספיקו חברי הרשימה להיות ח”כים מאז הבחירות באפריל, הקפידו הנציגים הצעירים – עידן רול, יוראי להב, אסף זמיר ורם שפע – להביע תמיכה מוצהרת בלגליזציה ואף לפעול להקלה על מטופלי הקנאביס בועדות הכנסת, כך שהרשימה היא אופציה לא רעה עבור התומכים באג’נדה וסביר שהמפגה לא תערים קשיים על ניסיון לקדם את הנושא.

הליכוד

ראש הממשלה נתניהו אמנם הצהיר בקמפיין הקודם כי הוא עשוי לתמוך בביטול הפללת צרכני הקנאביס בישראל ואף בלגליזציה מלאה, אך בפועל, כאשר הגיע הרגע להחליט, דחה השבוע את הדרישה לביטול ההפללה והסכים רק למודל מתירני יחסית של רפורמת קנאביס רפואי. על פי רפורמה זאת יוכל לכאורה כל רופא לרשום קנאביס לכל חולה בכל כמות, לרכישה בבתי מרקחת. מאחר ומדובר במודל שנחתם ופורסם רק לאחר ביקורת קשה שספג פייגלין על “התקפלותו” מההבטחה ללגליזציה, ומאחר ומשרד הבריאות וגורמי המקצוע לא עודכנו בכך, לא בטוח שהמודל יאומץ ביתר קלות, בודאי לא במושב הראשון של הכנסת כפי שהובטח. אם כן יעמוד בהבטחתו, בהחלט ניתן לומר שנתניהו יביא לצעד משמעותי בדרך ללגליזציה מלאה בישראל, אך מנגד יושבים במפלגה מתנגדי לגליזציה כמו השר גלעד ארדן ואחרים שעלולים להתנגד למהלך.

ישראל ביתנו

למרות פניות חוזרות לנציגי המפלגה, מסרבים כולם כאחד להביע כל תמיכה בלגליזציה ואף לא מתבטאים בנושא הקנאביס הרפואי. לאורך השנים היתה המפלגה מהמתנגדות הגדולות ללגליזציה ואף ניסתה בעבר להשתלט על ענף הקנאביס הרפואי דרך הרשות למלחמה בסמים, ללא הצלחה. יחד עם זאת בקמפיין הנוכחי מנסה ישראל ביתנו להציג רוח צעירה וליברלית יותר, וקיים סיכוי, כך ממידע שהגיע למגזין קנאביס, שגם אם הם לא יהיו אלו שידחפו את רעיון הלגליזציה, חברי המפלגה לא יצביעו נגד מודל שיסדיר את השוק למבוגרים אם יעלה לדיון.

ימינה, עוצמה יהודית

איילת שקד ונפתלי בנט מציגים עצמם כליברליים, אך בפועל מסרבים השניים להביע תמיכה בלגליזציה של קנאביס בישראל. הם כן היו יכולים להיחשב כאפשרות להצבעה, אך בבחירות הנוכחיות הם חברו למתנגדי הקנאביס הבולטים ביותר בפוליטיקה הישראלית – נציגי הציונות הדתית. בצלאל סמוטריץ’, הקול הרם ביותר מביניהם, קבע כי לגליזציה היא שקר ואף הצהיר כי לא יהיה מוכן לשבת בממשלה שתקדם את הרעיון. גם מפלגת “עוצמה יהודית” אינה אופציה ראויה שכן בראשה עומדים מתנגדי לגליזציה מוצהרים. לפיכך מדובר באופציה לא רלוונטית כלל עבור תומכי הלגליזציה.

יהדות התורה, ש”ס

המפלגות החרדיות מתנגדות ללגליזציה באופן מוצהר ואף הודיעו, כמו הציונות הדתית, שלא ישבו בקואליציה שתקדם לגליזציה בישראל. אריה דרעי ראש ש”ס מתנגד וגם יעקב ליצמן ראש יהדות התורה מתנגד.

הרשימה המשותפת

המפלגות הערביות, שהתאחדו בבחירות לרשימה אחת, מעולם לא קידמו את נושא הלגליזציה, לא הביעו תמיכה אף בקנאביס רפואי, ואף הפילו בממשלה הקודמת את הצעת החוק לאי-הפללה יחד עם יאיר לפיד ומפלגת “יש עתיד”. לפיכך הם לא אופציה טובה עבור מי שמעוניין בקידום הנושא בממשלה הבאה.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר